<<..Hakikat Dunia..>>







First of alL....tq sgt2 pada Allah sebab dengan izinNya dpt gk ana siapkan blog nie...Walaupun memakan masa...tp Alhamdulillah..puas ati untuk ana...maaf la kalau blog ni ade kena mengena dgn kehidupan antum semua...tp ana x de sikit pun nk kaitkn hidup ana dengan hidup antum....Just crik tempat yg blh ana share something...jom..usha2 dgn ape yg ade kt blog ana...harap antum bg skit komen..


Followers

About Me

My photo
pEy dEe, sErembAN, Malaysia
Ape nak cite pasal aku nie..erm..aku pun xtaw la....aku hanya manusia biase yg xtaw ape2..aku sedang belajar...belajar untuk tahu ape yg sepatutnya aku wt....erm...aku harap korang dapat tolong aku....

Tuesday, August 16, 2011

Kuih Raya - Ada gUnE gOldeN cHurn Butter taK.?

GOLDEN CHURN BUTTER HARAM..!!!


Ni bukan main2 ni..hati2 dalam kandungan makanan.. kalau nak beli mentega tu...tengok kandungan die... tau dh sekarang ni musim akak2, mak2, makcik2, semua nya dh sibuk dok buat kuih raye.. nnt main beli je mentega x taw ape kandungan, lepas tu terus pakai buat kuih raya.. INgat2 JAKIM dah sahkan yang dalam GOLDEN CHURN ada kandungan lemak babi..

ni contoh rupe mentega golden churn yang dijual kt pasaraya atau kat kedai2.. kalau nampak.. jangan beli..OK.. ISLAM menitikberatkan juga perihal makanan. Aspek akhlak insan yang baik berkait juga dengan cara pemakanannya sendiri.. tengok..

ni kandungan yang terdapat dalam mentega Golden Churn. Orang New Zealand kata sedap..orang Islam Malaysia kena cakap HARAM.. aku x makan..!!

dari negara orang puteh pegi ke singapore.. singapore pegi ke brunei terus ke malaysia... kenapa tak disekat awal..? x dikaji dulu tiap kandungan barang yang akan dibawa masuk ke Malaysia.. ??bila dah jadi..dah ramai yang kena..baru nak sibuk dok bising pasal ni..ntah bape ramai orang dah makan mende ni.. Moga ALLAH melindungi kita semua..

Makin banyak agenda orang kapir nk murtadkan umat ISLAM.. dah banyak sangat dah mende yang dicmpur dengan benda yang tak halal.. kat hotel2, makanan dicampur dengan arak, ayam2,disembelih x ikut syarak ( kedai fast food- sape yang asaskan?sape punye idea buat kedai tu), air jus,ade campuran alkohol. air mineral, ade campuran air gereja ( sampai orang Islam yang minum ni x boleh nak mengucap langsung) dan baru2 ni pasal minuman ringan( bergas).. yang ni akan diulas nanti2.. dah banyak sangat dah... masyaALLAH.. hati-hatilah kita dalam tiap kali memilih makanan ringan. pastikan HALAL..!!

Sabda Rasulullah :

عَنْ أَبِي هُرَيْرَة رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ، قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّ اللهَ تَعَالَى طَيِّبٌ لاَ يَقْبَلُ إِلاَّ طَيِّبًا وَإِنَّ اللهَ أَمَرَ الْمُؤْمِنِيْنَ بِمَا أَمَرَ بِهِ الْمُرْسَلِيْنَ فَقَالَ تَعَالَى: يَـأَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا. وَقَالَ تَعَالَى: يَـأَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَارَزَقْنَاكُمْ. ثُمَّ ذَكَرَ الرَّجُلُ يُطِيْلُ السَّفَرَ أَشْعَثَ أَغْبَرَ يَمُدُّ يَدَيْهِ إِلَى السَّمَاءِ: يَارَبُّ يَارَبُّ وَمَطْعَمُهُ حَرَامٌ وَمَشْرَبُهُ حَرَامٌ وَمَلْبَسُهُ حَرَامٌ وَغُذِىَ بِالْحَرَامِ فَأَنَّى يُسْتَجَابُ لَهُ.

(رواه المسلم)


Sabda Rasullallah;

Allah itu baik dan hanya akan menerima yang baik. Makanlah makanan yang baik dan beramallah dengan amalan yang soleh, makanlah makanan yang baik yang telah kami beri rezeki kepadamu,Seorang lelaki yang dalam perjalanan yang jauh,kusut masai rambutnya dan berdebu mukanya, menghulur kedua tangan ke langit [berdoa]!, Wahai Tuhan ku! Wahai Tuhan ku! Pada hal makanannya haram, minumannya haram dan pakaiannya haram dan mulutnya disuapkan dengan yang haram, makan bagaimana kah diperkenankan doanya?

.

Wahai Sa’ad, perbaikilah (murnikanlah) makananmu, niscaya kamu menjadi orang yang terkabul do’anya. Demi yang jiwa Muhammad dalam genggamanNya. Sesungguhnya seorang hamba melontarkan sesuap makanan yang haram ke dalam perutnya maka tidak akan diterima amal kebaikannya selama empat puluh hari. Siapapun yang dagingnya tumbuh dari yang haram maka api neraka lebih layak membakarnya. (HR. Ath-Thabrani)


kEmBALi>>

4 comments:

  1. Assalamualaikum....hai..salm perkenalan...
    nice entry...alhamdulillah..saya x pernah langsung guna jenama tu...pakat guna planta je..

    kalau sudi mai la singgah blog saye http://ilovekampungku.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. nasib baik planta tak haram..huhu planta daa la cedap :)

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. AHlan sahabat, tq join blog.. haha.. klu planta disyaki haram.. agaknyer org2 pakai ape plk erk..?nk wt produk sndri la.. halalan toyyibah.. ^__-

    ReplyDelete